De Gemeente Veenendaal gaat een project starten om het rijden op waterstof makkelijk te maken. Er zijn in de regio Veenendaal al diverse bedrijven los van elkaar bezig met het ontwikkelen van mogelijkheden om op waterstof te rijden, en ook de Gemeente is hier al jaren mee bezig. Er wordt bijvoorbeeld al jaren onderzocht of er een waterstofvulpunt of tankstation voor waterstof in Veenendaal geplaatst kan worden, maar concreet zijn er nog geen resultaten.
In samenwerking met de Community of Practice Waterstof van de Regio Foodvalley wil men nu iets concreets gaan bereiken.
Omdat grote projecten op het gebied van het rijden op waterstof vaak mislukken begint de Gemeente Veenendaal met een kleinschalig project, waarbij naast de Gemeente zelf ook de Provincie Utrecht, Gaasbeek’s Automatenservice en Weijman Vastgoedonderhoud als mogelijke afnemers betrokken zijn. Ook Tankstation Spitsbergen maakt als aanbieder van waterstof deel uit van het project. Het is de bedoeling dat er in de toekomst meer bedrijven gaan deelnemen en auto’s en bijvoorbeeld heftrucks op waterstof gaan gebruiken. Vraag en aanbod kunnen dan op elkaar worden afgestemd en investeringssubsidies kunnen worden gecombineerd.
Men wil klein beginnen om groot te laten groeien.
Rijden op waterstof
Rijden op waterstof betekent dat een voertuig beschikt over een brandstofcel die waterstof omzet in elektriciteit. Omdat dit proces alleen waterdamp als uitstoot produceert is waterstof een heel milieuvriendelijke brandstof. Bovendien hebben waterstofauto’s een groot rijbereik en kan er net zo snel worden getankt als bij benzine, LPG of diesel.
Het nadeel is echter dat er voor waterstof een heel nieuwe infrastructuur nodig is. Waterstoftankstations zijn er nog nauwelijks, en natuurlijk moeten er auto’s en andere voertuigen aangeboden worden die op waterstof kunnen rijden. Ook is het produceren van waterstof nog duur.
Desondanks ziet men een goede toekomst voor rijden op waterstof, vooral voor vrachtverkeer en ander zakelijk verkeer waarbij veel kilometers worden afgelegd. De grote technische nadelen van elektrische auto’s, de lage actieradius en de langzame oplaadtijd, zijn namelijk niet van toepassing op waterstofauto’s.
Dit artikel maakt deel uit van de B2B blog van Nomad IT. Nomad IT is de regionale ICT aanbieder van de Gelderse Vallei, de Utrechtse Heuvelrug en omstreken.]
Meer lezen: Rijnpost